Bye Bye China - Reisverslag uit Guilin, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu Bye Bye China - Reisverslag uit Guilin, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu

Bye Bye China

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

03 Juli 2015 | China, Guilin

Laatste verslag uit China.

Gisteren, na onze prachtige wandeling, hebben we in ons Hostel nog wat spelletjes gespeeld en gegeten. Toen moe en voldaan naar de kamer. De kamer (en ook het gehele hostel) was totaal van hout. Dus het getik van de regen was heerlijk om te horen. Tijdens de film ( Kingsman, keken we op de tablet) zag ik ineens een gigantische kakkerlak op Bjorns nachtkastje zitten. Ik rende naar beneden en zei tegen de Chineese eigenaar dat ik hulp nodig had bij een insect te doden. Hij vroeg of het een RAT was. Nee jongeh......een kakkerlak. Bij dat antwoord pakte die 3 tissues uit z'n tissue box en liep met me mee. Hij kreeg m niet te pakken dus scheepte ons af met een spray. Wij de hele kamer ( vooral de kieren gaten en vloeren , in ieder geval niet ons bed) ingespoten en 15 minuten beneden zitten wachten. De spray moest 15 min inwerken. Na een kwartier deden we de deur open........ En raad eens...... De kakkerlak zat boven op ons bed. Daar zat de spray dus niet hihi. Dit keer ging Bjørn heldhaftig te werk en is als een gek achter die kakkerlak aangegaan. Een paar minuten later een dode kakkerlak en een trotse Bjørn. Daar heeft ie wel een schouderklopje mee verdiend.

Heerlijk geslapen, maar nog wel over die rat gepiekerd hihi haha.

De volgende ochtend zaten we weer midden in de wolken en de regen. Er had zich een probleem ontwikkeld. Door de heftige regenval waren er aardverschuivingen geweest. En onze bus wist niet of het daldorp wel te halen was. Gelukkig hadden we de tijd.....

Om een uur of 11 zijn we rustig gaan afdalen. Het was inmiddels droog. De paadjes waren rivieren geworden, natte voeten en de rijstevelden waren 1 grote waterval. Immens!!!!

Beneden in het dal stond er inderdaad geen enkele bus. Ff afwachten dus!

Om 12:45 zaten we eindelijk in een bus. Dit was m'n spannendste busreis ever. Super zenuwachtig. Muisstil in de bus ( Bjørn zat z'n E reader te lezen).

3 dagen geleden was het een kabbelend beekje naast de weg, nu een wilde rivier/ modderstroom. 3 dagen geleden typte ik al dat de busreis onder watervallen door ging, toen was dat leuk, nu levensgevaarlijk. Overal waren stukken berg naar beneden gestort. Hier en daar al Shoveltjes om het op te ruimen. Op de heenweg was het asfalt al weg geslagen, nu misten we hele stukken weg, met naast ons een modderstroom en aardverschuivingen. Mijn god....... Een engeltje op onze schouder, we zijn heel aangekomen!!!!

We zijn weer herenigd met onze koffers en droog zonder regen op onze bestemming.
Net even over de markt geslenterd, de underground market gevonden, nagels laten doen, eetsteegjes gevonden en op terras gezeten en dalijk heerlijk uitgebreid douchen, de afgelopen dagen leken we wel echte vieze backpackers.........

Laatste uurtjes in China. Morgen een lange reisdag naar Thailand!!! Jippie!!! Zin in!!!!

China: wat een groot land. We hebben veel gezien en meegemaakt!! Avonturen beleeft en gezellig gehad samen. Conclusie, Shanghai is super mooie moderne stad. Beijing heeft leuke Hutongs om in te slenteren. De grote muur nooit willen missen zo bijzonder. Pingyao net als Volendam schattig en pittoresk, maar beetje nep! Xian vroegere hoofdstad had leuke moslim wijk en het Terraccota leger was heeeeel bijzonder. Het zuiden had veel natuur, maar ook daar hoog en nieuwbouw. Yangshou met z'n karstgebergte erg mooi. En het hoogte punt voor ons waren toch echt de terrassen en rijstevelden in Longsheng!!!!!!!

Maar hoe je het went of keert heeft China geen sfeer en is het voor ons al veel te westers!!! Schone stoepen, terrasjes, stoplichten, dure prijzen, overal entree geld vragen, schoon, makkelijk te reizen........ Het is net Europa.

Wat ons echt tegenviel was overal de bebouwing, bouwen, hijskranen, flats......ze staan allemaal leeg en bouwen ernaast zo weer een nieuwe flat, 15 hoog! Ze kunnen hier beter souvenirs maken met hijskranen, dat typeert China!!!!

Wat ons super beviel was het eten EN de mensen, ze zijn eerlijk en vallen je niet lastig. Zelfs de taxi-chauffeurs zijn hier niet irritant!!!!! Top volkje hier!!!

• 03 Juli 2015 - 16:48

Marcha:

Wat een mooie ervaringen hebben jullie weer! Leuk ook om de "conclusie" aan het eind te lezen.
    En ik zeg "gat in de markt" die hijskraantjes. Ik zeg invoeren. Haha. :-)
    Goede vlucht naar Thailand en geniet daar nog lekker met zijn tweetjes!
    xx

• 04 Juli 2015 - 07:31

Geurt Van Dijk:

lieve Tanja en Bjorn
    wat hebben we weer genoten van jullie belevenissen in China elke keer weer verbaas ik me over hoe mooi jullie deze beschrijven echt me compliment daar voor.
    maar aan alles komt een eind na enkele weken door China te hebben getrokken waar jullie weer veel gezien en ook veel beleefd hebben nu richting Thailand.
    maar de indrukken van China hebben jullie prachtig weer gegeven in jullie eind conclusie kijk er na uit om de foto,s en films te zien.
    nu richting Thailand om nog een paar dagen lekker aan het strand te genieten en ook zeker van het eten daar te genieten want dat is jullie lievelings kost .
    we hopen dat jullie een goede vlucht hebben en we horen wel wanneer jullie op de plaats van bestemming zijn wij gaan nog even genieten van onze laatste weekend op de camping.
    doe voorzichtig en pas goed op elkaar .
    een dikke knuffel van ons en Froukje
    pa en ma xxxxxxxxx

• 04 Juli 2015 - 16:37

Papa:

Hoi kids
    leuk om te lezen dat dit gedeelte van de reis super mooi was
    ook nu zie je weer dat het goed is dat er politie is anders had die kakkerlak nog geleefd
    nu op naar Thailand geniet maar weer
    hier bloed heet
    kus