Xian en het Terracotta leger - Reisverslag uit Xincheng, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu Xian en het Terracotta leger - Reisverslag uit Xincheng, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu

Xian en het Terracotta leger

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

27 Juni 2015 | China, Xincheng

Een paar dagen geleden namen we de trein van Pingyao naar Xian. Om 23uur kwamen we aan en namen we een taxi. We zeggen wel eens dat mannen niks tegelijkertijd kunnen, maar onze taxi chauffeur was een multitasker. Stortregen, storm en slecht zicht. De taxi scheurde door de miljoenenstad. Spiegel aan spiegel, remmen voor voetgangers, scooters ontwijken, slippende banden en door de regen slecht zicht. Best een kunst dit allemaal telefonerend te doen. Ik moest af en toe m'n handen voor m'n ogen doen, net zoals in een horror film.

We kwamen levend aan in ons prachtige hotel. Direct naar bed, want de volgende ochtend wilden we het ontbijt niet missen. We zagen staan dat het een Oosters EN Westers ontbijtbuffet had. We droomde al over pistoletjes kaas en croissants met jam......

De volgende ochtend. Het ontbijt...... Noodles, rijst, kip....en ergens in een klein hoekje vier droge boterhammen en jam EN zakjes suiker van de KFC.hihihi. Gelukkig stond er een broodrooster bij zodat je niet proefde dat het oud brood was. Een misser dus.

Wij gingen de stad in. Grote stad. Wolkenkrabbers en smog. Weer smog. Het lijkt hier altijd mistig, maar das dus de vervuiling! Prachtige stad. Verschillende dingen bezocht, Bell tower, Drum tower en tempeltjes. Uiteindelijk kwamen we uit in de moslim wijk! Fantastisch. Overal Chinezen met kleine hoofd keppeltjes en hoofddoeken. Lache. Overal eten en drinken. Echt iets voor ons. We aten en proefde weer ALLES. We hebben 1 keer nu iets uitgespuugd en weg gegooid. Ook was er een grote bazaar. Net zoals de Souks in Marokko. Top dus. Bjørn had z'n babypoedermelk uit Nederland mee. En wilde daarmee betalen. En het lukt m nog ook!!!!! Ergens bij een kleding kraam zat een man met een baby op schoot. Bjørn haalt z'n Nutrilon tevoorschijn en de man straalt gelijk!!! Wij dus kleding gekozen......super goede deal, babypoedermelk is hier zeldzaam!!!!! Inpakken en wegwezen. Hilarisch.

'S avonds is rond ons hotel markt. Op de markt is ook veel te eten. Zitten wij lekker op onze mini krukjes op straat noodles van een euro weg te werken, worden alle kraampjes opzij geschoven, komt er een dikke Bentley en Audi A8 W12 voorbij. Het is hier met zoals Hongkong, nog arm en Aziatisch op straat, tussen de rijke Porsches en modieuze wolkenkrabbers. Er is zo'n groot verschil. Super om te zien.

We kwamen hier eigenlijk voor het Terracotta leger. Als je dat hier noemt, weten ze niet waar je het over hebt. Toeristen bureaus zitten hier ook niet. Dus we moesten het echt zelf uitzoeken. Bjørn had ergens op internet bus 306 voorbij zien komen, maar die vonden we nergens. Toen maar naar het officiële treinstation gelopen (fucking 5km in de hitte) en daar zagen we bussen voor het Terracotta leger. We werden een bus opgeholpen/ geduwd. Als enige blanke zonder 1 woord te communiceren. Zaten we in bus 914. Fuck fuck. Toch maar blijven zitten, maps.me de navigator aan, en hopen dat we in de buurt uitkomen. Ons zit ook alles mee en we werden voor de deur van het Terracotta leger afgezet.

Het Terracotta leger. Wat indrukwekkend. Er ging ooit een groot heerser van het Ming dynastie dood. Voor het hiernamaals wilde die een heel leger mee z'n graf in, zodat hij in het hiernamaals ook sterk was. Dat leger was van terracotta voor hem gemaakt en in 1979 gevonden en opgegraven. Wouw. Prachtig. Indrukwekkend. Zo mooi. Tot in detail. Een leger poppen, paarden, koetsen, zelfs parasols en sieraden. Super mooi. Geloof me, ze gaan nog veel meer vinden, ze zijn nog lang niet klaar met uitgraven!!

Vandaag vliegen we maar Guillin, de natuur in!!!! Eens kijken hoe het daar is!

Jullie allemaal fijn weekend gewenst. Kussssss ons

• 27 Juni 2015 - 08:57

Anne:

Hey lieverds!

Wat is het toch leuk om jullie verslagen te lezen! Ik word er helemaal jaloers van!☺️
    Mooie plekken komen jullie weer! Goed uitgezocht van te voren en waar die maps.me toch al niet handig voor kan zijn;)!

Nu weer doorgevlogen naar de volgende locatie! Geniet ervan!!
    Liefs Anne

• 27 Juni 2015 - 16:53

Pa En Ma:

hoi hoi
    Tanja en bjorn

wat een mooi verslag weer het is een blijft toch een land met vreemde manieren
    en vreemde gewoontes maar wel mooi om te zien.
    wat is het mooi daar bij dat terracotta leger lijkt me echt geweldig om dat te zien
    heb het een keer op tv gezien dat er een compleet dak over heen is gezet echt indrukwekkend.
    dat er in china smog was heb ik van de week nog gelezen nergens ter wereld is de lucht zo vervuild als in china dus mond kapjes op .nu de rimboe in ben erg benieuwd wat jullie daar tegen komen veel zooi die mensen hebben het daar niet zo goed hoor denk ik nou veel plezier en pas goed op elkaar
    gr van ons en froukje

• 28 Juni 2015 - 11:47

Papa:

Hoi kids,
    weer mooi om te lezen, dat van het terracotta leger heb ik ook wel eens op TV gezien in het echt natuurlijk veel indrukwekkender.
    van de luchtverontreiniging dacht ik dat Mexico stad het ergste is op de wereld.
    nou succes in de rimboe
    kus

• 28 Juni 2015 - 12:09

Mama:

He tan en bjorn alles goed met jullie de fotos zagen er weer indruk wekkend uit.hier alles goed op de camping en morgen ook dan papa dinsd en woesd werken en dan lekker lang weekend wordt ook heel warm grrrr over de 30 gr heb hier niet mijn programma dus weet niet goed wat jullie schema is. Nou ik zie het wel veel plezier en kusjes doeiiiiiii daar ook warm he??????