No 9 million bikecycles in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu No 9 million bikecycles in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Bjorn en Tanja Dijk - WaarBenJij.nu

No 9 million bikecycles in Beijing

Blijf op de hoogte en volg Bjorn en Tanja

21 Juni 2015 | China, Peking

Met de sneltrein naar Beijing, wat wij ook kennen als Peking. Dat was een hele opgave. De trein hier is net zoals Schiphol bij ons. Druk, rijen, controles en wachten. Maar wat een goede organisatie. Hier kan het OV van Nederland wat van leren. De trein reed 300 km per uur. We raasden door het Chineese landschap. Prachtig. Hoogbouw, flats, wolkenkrabbers...... Wat een miljoenen land is dit. Een flat onder de 20 verdiepingen zie je niet hoor. Overal hijskranen en wolkenkrabbers to be....... Ze zijn nog steeds druk in ontwikkeling. Hier geen recessie.

De wolken krabbers verdwenen langzaam in wat dorpjes. En ook de dorpjes verloren ons zicht. In plaats daarvan overal rijstenvelden. Veel boeren arbeiders en landwerkers. Land hebben ze hier genoeg. Waarom dan met z'n alle in een wolkenkrabber te gaan wonen????

We kwamen aan in Beijing. Met de taxi (4 hele euro's ) kwamen we aan in ons hostel. Een backpackers hostel. Wouw. Fantastisch. Eerste indruk: net zoals de KaoSan Road in Bangkok, barretjes, backpackers, overal kraampjes met eten en heel veel troep om te kopen. Ik wist niet wat ik moest verwachten van Beijing, maar dit is super.

Het is een wir war van steegjes en straatjes. Geen hoogbouw te zien. Overal Chineese huizen/tempels. Veel schreeuwde verlichting. Een echte Chinatown zoals wij die verwachten. En in het midden een super grote brede winkelstraat met zelfs de Zara en H&M.

Even aan de overkant een biertje (640 ml voor 1,30euro) gescoord en met wat Nederlanders aan de praat geraakt. Daarna in kleine drukke overvolle steegjes her en der wat eten gescoord. Hier komen dus de broodjes Bapao vandaan, maar god, wat smaken ze hier goed. Ook wat gefrituurde groene balletjes op, hoop niet dat er krekels in zaten. Het was wel knapperig.

Kortom: we love Beijing!!!!!

De volgende dag: onze vreselijke sandalen weer aan en de stad in. We hadden een druk programma. Tempel van de hemel, prachtige Chineese tempel midden in een park. Leuk zo'n tempel, voor 35 seconden, maar het park vonden wij veel leuker. Chinezen die badmintonnen, chai chi (soort yoga) en stijldansen doen. Overal zijn ze gezellig met elkaar in beweging. Ik heb met zoon oude baas ook maar een dansje gewaagd.

Daarna met de metro naar de verboden stad. Eerste metro station konden we niet vinden, nog wat verder en verder. Geen metro te zien. Zagen we op de metro kaart de kleine lettertjes.......de lijn die wij zochten was nog in aanbouw. Hihi. Een uur gewandeld voor niks. Dus met de taxi naar de verboden stad.

Prachtig, een verlaten oude Chineese binnenstad helemaal opgeknapt en als museum te bezichtigen. Zo groot, hier konden we wel uren rond hangen. Wij hebben lekker een uurtje tussen die tempeltjes en huisjes geslenterd en toen weer verder.

Ondertussen eten wij alles wat we tegen komen. Het is hier zo warm en we lopen zo veel dat licht in het hoofd worden een bijkomstigheid is. De zon is hier echt loeiheet. Op Marrakech en Las Vegas na hebben we nog nooit zo gezweet.

Verder hebben we vandaag een wandel route door de hutongs gelopen. Dat zijn woonwijken met veel steegjes, oude architectuur en bruggetjes. Dit is heel toeristisch! (Chineese toeristen) Zij vinden ons heel leuk, dus overal worden stiekem foto's van ons genomen of we worden gevraagd om op de foto te komen. Ook zijn hier heel veel terrasjes (bier en cola, samen 11,50euro)! Dus daar gingen we snel weer weg.

Daarnaast zijn we bij het keizerlijk paleis geweest, hebben met een boot in het keizerlijk park gevaren, hebben het plein vd vrijheid (waar de revolutie heeft plaats gevonden) bezocht, en daar het mausoleum en een uitkijkpunt (heel veel trappen omhoog) bekeken.

Kortom veel gedaan. Veel gelopen. Björn heeft al een blaar. En ik zere knieën!! En nu hebben we een biertje en Peking eend wel verdiend!!!!!

Onze wijk van ons hostel is zo leuk. Daar brengen we de hele avond door! Eten, drinken en slenteren tussen de honderden Chinezen!

Ps there are 9 million bikecycles zijn auto's en scooters geworden

• 21 Juni 2015 - 13:37

Anne:

Lieve Tan en Bjorn!!

WoW wat gaaf!! Lijkt me heel leuk! Klinkt als een super land! Leuk met de trein en Beijing nu! Geniet maar lekker vh mooie weer, want hier regend het voor de verandering eens

• 21 Juni 2015 - 15:23

Marcha:

Jullie lopen wat af zeg! Toch maar goed dat jullie van die blitse schoenen hebben. Hihi. Weer veel mooie dingen gezien zo te lezen. Helemaal jullie ding ook wat betreft eten. Geniet ervan. Kijk al weer uit naar jullie volgend verslag. Xx

• 21 Juni 2015 - 21:40

Pa En Ma Van Dijk:

hoi hoi
    lieve Tanja en Bjorn
    pas enkele dagen in China en dan al weer zoveel gezien en beleefd het is indrukwekkend
    zoals jullie daar mee omgaan ik doe het je niet na.
    peking lijkt me echt geweldig om door heen te lopen het is daar natuurlijk een mengeling van ouds en modern wat zal dat indrukwekkend zijn .
    als ik lees waar jullie al allemaal geweest zijn dan kan ik begrijpen dat je last heb van je voeten maar jullie hebben nu toch van die jesus schoenen nou dan lost hij dat toch gewoon voor jullie weer op.
    wij net terug van de camping een weekend met veel muziek defcoon was er weer tering wat een herrie
    echt niet te filmen wat een stel idioten hebben het weer zijn dat maar goed we hebben het weer overleeft .
    Dikkie is weer druk aan het werk met der nieuwe vriend een Samsung wasmachine .
    nou luitjes veel plezier daar en tot ziens gr pa en ma xxxxxxxxxxx

• 22 Juni 2015 - 15:22

Papa:

Ha Kids,
    leuk weer te lezen wat je allemaal mee maakt, volgens mij is het boven jullie verwachtingen.
    het taal probleem lijkt mij ook niet groot voor jullie.
    geniet maar lekker op naar het volgende verslag.
    kus